Normativa pròpia
Normativa pròpia
En data de 19 de desembre de 2012 s'paprova la normativa que regula els examens parcials als estudis de Grau de la Facultat d'Educació.
Als estudis de Grau els exàmens parcials s'han d'entendre com a una eina avaluativa excepcional. Per exàmen parcial s’enten una prova alliberatòria de la meitat o d’un terç dels continguts d’una assignatura i que és duu a terme durant el període ordinari de classes, coincidint així amb assignatures amb docència. Aquest tipus de proves, si no es programen de forma adequada, distorsionen el normal desenvolupament de les classes. Cal recordar que en el calendari acadèmic de la UIB s’ha previst una setmana per a la realització d’aquest tipus de proves.
Per tot això, la seva realització es considera que sigui excepcional i que quedi supeditada a l'aprovació del Consell d 'Estudis del Grau al que pertany l'assignatura proponent d’acord amb el següent procediment:
En cas de que una assignatura necessiti realitzar un examen parcial, el professor d'aquesta assignatura haurà de presentar una proposta, amb la data de realització de l'examen, al Consell d'Estudis que es realitza abans de tancar les guies docents (mes de juny de l'any acadèmic anterior) i aquest haurà d'aprovar aquesta data, informant-se a tot el professorat del curs. S'entén que si no s'ha fet una proposta al Consell d'Estudis no es podrà fer cap examen parcial.
- Poden realitzar ampliació de matrícula els alumnes que hagin formalitzat matrícula dins el termini ordinari. L'ampliació només pot ser d’assignatures del segon semestre.
- El pla d'ampliació de matrícula serà el que hagi aprovat la Comissió Acadèmica a proposta de la facultat o escola. El pla d’ampliació de matrícula es publicarà abans del termini de matrícula ordinària per a l’alumnat de nou ingrés.
La Facultat d'Educació estableix el següent pla d'ampliació de matrícula::
- Es podrà fer ampliació de matrícula de qualsevol assignatura de segon semestre, excepte de les pràctiques externes i del treball de fi de grau durant el període d’ampliació de matrícula.
- En el cas d'assignatures optatives, només es podrà fer ampliació de matrícula amb aquelles que no hagin sobrepassat la seva capacitat màxima establerta.
- Es recomana, per tal de planificar de forma acurada l’activitat acadèmica de les matèries, que l’alumnat interessat demani l’avaluació anticipada a serveis administratius del centre abans del dia 4 d’octubre, en el cas del Treball Final de Grau (TFG), i abans del 15 d’octubre en el cas de la resta d’assignatures, tot i que ho poden fer en els terminis establerts al Reglament Acadèmic.
- L'avaluació anticipada es realitzarà amb el temari i els elements d'avaluació corresponents a l'última vegada que s'hagi impartit l'assignatura. En el cas del TFG es mantindrà el tutor/a de la universitat assignat anteriorment o, en cas de ser primera matrícula se’n cercarà un. El degà pot desestimar la petició de convocatòria anticipada si l'avaluació de l'assignatura inclou elements diferents de l'examen final i l'alumne no els ha superat o si no és possible trobar un tutor a la universitat.
- El calendari de lliurament de les activitats avaluatives serà proposat pel professor/a o tutor/a. Les proves finals i/o tribunals de TFG de les avaluacions anticipades es faran durant els períodes d'exàmens, en les dates que fixin el/les cap d'estudis. La facultat pot establir que la realització de les proves sigui davant un tribunal constituït per tres membres designats pel director/a del departament corresponent.
- L’avaluació anticipada serà concedida per part de la responsable dels estudis sempre que es donin les condicions següents:
- Es pot demanar avaluació anticipada d’un màxim de dues assignatures (incloent el TFG i fins a un màxim de 12 crèdits), per any acadèmic sempre que l’alumnat pugui finalitzar els estudis en el període d’avaluació complementària del primer semestre.
- L’alumnat ha d’haver exhaurit almenys una matrícula de l’assignatura, exceptuant les assignatures de treball de fi de grau o de fi de màster, en què no és necessari aquest requisit.
- La guia docent ha de preveure un sistema d’avaluació amb la presència d’activitats recuperables que permetin aquesta opció, o bé el professorat hi ha d’estar d’acord
- Queden excloses de la possibilitat de petició d’avaluació anticipada les pràctiques curriculars dels graus d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Social i Pedagogia
- Els alumnes que se'ls ha concedit l'avaluació anticipada d'alguna assignatura, incloent el TFG, seran qualificats dins el període d'avaluació del primer semestre establert al Reglament acadèmic de la Universitat.
Es mantenen el períodes regulats per Reglament acadèmic, que especifica que per a cada curs acadèmic s'hauran de tenir en compte el calendari d'actuacions.
Podeu consultar el calendari d'actuacions acadèmiques.
- Pels casos justificats el professor ha d'haver previst un procediment on l'estudiant no vegi perjudicada la seva qualificació final per no haver pogut fer una activitat avaluativa. En aquest sentit es consideraran causes justificades:
- Causes mèdiques: amb informe del metge de l'assegurança privada, seguretat social o de la UIB.
- Defunció de familiar: ascendent o descendent en línia directa o germans. També amb justificant.
- En ambdós casos la malaltia o defunció han de coincidir amb la data de l'activitat impossibilitant-la.
- Fora d'aquestes causes, el Consell d'Estudis decidirà en quins casos tenen dret o no a recuperar activitats no realizades.
En data de 21 de desembre de 2012 la Junta de Facultat d'Educació va aprovar que els alumnes dels estudis de la Facultat d'educació han d'aprovar un mínim de 30 crèdits el primer any i de 60 entre el primer any i el segon per tal de poder continuar els estudis.
Acord normatiu 2/2025, de 20 de juny, de desenvolupament del Reglament acadèmic (acord normatiu núm. 15416 del dia 26 de març de 2024) de la Universitat de les Illes Balears en relació els criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup
El FOU núm. 570, de 19 d'abril de 2024, publica el Reglament acadèmic (acord normatiu núm. 15416 del dia 26 de març de 2024). Amb la finalitat d’adequar-nos a la nova normativa universitària, la Junta de la Facultat d’Educació, a la sessió ordinària del 20 de juny de 2025, ha acordat aprovar el present acord normatiu.
El Reglament acadèmic, a l’article 19, estableix que els centres han de definir els criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup. S’aproven els criteris d’assignació, reassignació i canvi de grup en els termes següents:
Article 1. Matrícula: assignació i reassignació de grup
- Grup fix. Els estudiants hauran de matricular-se, com a regla general, a un mateix grup per a totes les assignatures d’un mateix curs (en cas que hi hagi més d’un grup), d’acord amb les capacitats dels grups establertes per la Facultat d’Educació. Tanmateix, podran matricular-se en altres grups perquè hagin de repetir assignatures suspeses de cursos anteriors i haver d’evitar incompatibilitats horàries. L’alumnat afectat que no compleixi aquesta norma accepta les conseqüències que se’n puguin derivar, incloses possibles coincidències horàries.
- Criteris d’assignació i reassignació de grup. L’assignació als grups grans i mitjans, com a resultat de la matrícula de l’alumnat, tindrà caràcter provisional. El deganat gestionarà l’adscripció definitiva dels estudiants als grups del grau d’acord amb les directrius següents:
-
- Es promourà que tots els grups grans i mitjans d’una assignatura tinguin un nombre semblant d’estudiants;
- Es promourà que, en cada curs, cada estudiant es matriculi de totes les seves assignatures al mateix grup gran i mitjà;
- Dins les condicions requerides pels dos primers criteris, el deganat prioritzarà l’assignació i reassignació de grup dels estudiants amb dedicació diferenciada. Quan sigui necessari, s’atendrà al millor expedient acadèmic de l’estudi en qüestió. I en cas d’estudiants de primer curs, a la nota d’ingrés als estudis de grau.
- Garanties dels estudiants.
- Durant el procés de matrícula, els estudiants seran informats de que l’assignació de grup és provisional i podran ser reassignats;
- Els serveis administratius notificaran les reassignacions als estudiants afectats;
- En qualsevol cas, es recomanarà als estudiants comprovar els grups als quals han estat assignats abans de l’inici de les activitats acadèmiques.
- Després d'haver-se matriculat, l’alumnat pot sol·licitar el canvi de grup, en els terminis establerts i d'acord amb el procediment que determini i faci públics la Facultat d’Educació, i pels motius indicats en la present normativa.
Article 2. Canvi de grup d’assignatura
- Per raons de docència i capacitat i una vegada realitzada la reassignació definitiva de grups regulada a l’article 1, la Facultat d’Educació reservarà un màxim d'un 3% de quota per canvi de grup d'assignatura. Les sol·licituds només es resoldran de manera favorable quan es disposi de places suficients.
- Els motius justificables per sol·licitar el canvi de grup d'assignatura són els que es detallen a continuació. El fet de complir amb algun d'aquests criteris no comporta l'acceptació del canvi. Tan sols es resoldrà favorablement el canvi de grup si la Facultat disposa de places una vegada realitzat el procés de reassignació definitiva de grups.
-
- Condició d'esportista d'alt nivell i/o alt rendiment que presenti un justificant oficial mitjançant un certificat expedit per la federació esportiva corresponent indicant que té una coincidència entre les assignatures i els entrenaments que no es pot resoldre. Es seguirà l’ordre de prelació establert per la UIB.
- Contracte laboral i/o certificat de l'empresa amb les dades del contracte, on consti la data d'inici del contracte prèvia a la data de matrícula i l'horari de treball incompatible amb l’horari de les assignatures matriculades.
-
- Altres causes de caràcter altament excepcional degudament justificades.
En cap cas, la coincidència d'assignatures no és un motiu justificable.
- En el cas que el número de sol·licituds de canvi de grups amb motius justificables excedeixi el número de canvis de grup possibles, s’estableixen els següents criteris de priorització:
- Tenir i haver presentat la condició d'estudiant amb dedicació diferenciada
- Estar treballant més de la meitat de la durada màxima de la jornada ordinària de treball
- Mitjana d'expedient acadèmic
- Serà motiu de resolució desfavorable:
- Haver presentat la sol·licitud fora de termini
- No haver adjuntat la documentació acreditativa de la causa al·legada
- Quan es superin les capacitats dels grups fi o la descompensació dels grups de manera significativa.
Palma, Alaior i Eivissa, 20 de juny de 2025
Una vegada fetes les matrícules, si per motius acadèmics o administratius es considera necessari, el centre farà la distribució pertinent de les mateixes.
ESTUDIS DE GRAU EN EDUCACIÓ INFANTIL
L’alumnat ha de cursar 12 crèdits d’assignatures optatives.
Entre aquests 12 crèdits, s’han de cursar les dues assignatures de llengua anglesa, necessàries per tal d’obtenir la competència equivalent al nivell B2 d’anglès
D’altre part, per obtenir el nivell de català (C1) exigit per exercir de Mestre d’Educació Infantil en aquesta Comunitat, s’ha de cursar l’assignatura optativa “Aprenentatge de les llengües en contextos multilingües”, juntament amb les següents assignatures de català: “Llengua catalana i la seva didàctica”; “Literatura universal i catalana per a l’educació infantil” i “Habilitats lingüístiques per a l’educació infantil”.
Titulats de Grau d’Educació Primària que volen cursar una altra menció
Les persones titulades en Educació Primària per la Universitat de les Illes Balears que vulguin cursar una altra menció hauran de seguir el procediment següent:
- Presentació de sol·licitud
- Empleneu la instància genèrica a través de la Seu electrònica de la UIB > Catàleg de procediments > Instància genèrica.
- Indicau-hi, com a òrgan de destinació, la Secretaria General.
- Si voleu sol·licitar més d’una menció, feu-ho constar a la mateixa instància, especificant l’ordre de preferència.
- Criteris d’admissió
- Si hi ha més sol·licituds que places, es valorarà el centre d’origen i la nota mitjana de l’expedient acadèmic.
- Termini de presentació
- Del 15 al 23 d’octubre de 2025.
Menció |
Palma |
Eivissa* |
Menorca* |
Suport Educatiu |
22139 (3r) 22142 / 22163 (4t) |
22139 (3r) |
22139 (3r) |
Audició i Llenguatge |
22143 (3r) 22144 / 22164 (4t) |
22143 (3r) |
22143 (3r) |
Educació Física |
22151 (3r) 22152 / 22166 (4t) |
22155 (3r) |
22155 (3r) |
Educació Musical i Artística |
22155 (3r) 22157 / 22167 (4t) |
|
|
Llengua Estrangera (Anglès) |
22159 (3r) 22161 / 22168 (4t) |
|
|
Orientació i Acció Tutorial |
22134 (3r) 22136 / 22133 (4t) |
|
|
* A les seus universitàries de Menorca i d’Eivissa i Formentera, les assignatures de menció de 4t curs s’oferiran el curs 2026-27
Informació important
- Les assignatures de menció només es poden cursar al segon semestre (febrer-juny). No és possible avançar-ne l’avaluació.
- L’admissió a la menció de Suport Educatiu per la via de reconeixement del Màster en Educació Inclusiva queda condicionada a la disponibilitat de places, una vegada feta l’admissió per la via del grau.
La Facultat d’Educació, reunida en Junta de Facultat el 3 de novembre de 2014, estableix la qualificació de 6,5 com a nota mínima per a compensació d’estudis.
La nota mínima d'expedient per a la concessió de premis extraordinaris dels estudis de la Facultat d’Educació serà de 8,5
En data de 10 de febrer de 2021 la Junta de Facultat d'Educació va aprovar que els alumnes dels estudis de la Facultat d'Educació podran desenvolupar pràctiques extracurriculars sempre i quan aquestes no coincideixin amb els respectius períodes de pràctiques curriculars de cada estudi (Grau d’Educació Infantil, Grau d’Educació Primària, Grau d’Educació Social i Grau de Pedagogia) si l’alumne/a hi és matriculat per a evitar incompatibilitats horàries.
Així mateix, la Junta de Facultat d'Educació aprovà, també en data de 10 de febrer de 2021, que en cap cas no es podran reconèixer les pràctiques extracurriculars per pràctiques curriculars dels estudis de Grau d’Educació Infantil, Grau d’Educació Primària, Grau d’Educació Social i Grau de Pedagogia, en ser unes pràctiques remunerades i no tutoritzades.